233&degC logo

Jakub Steczko

Tłumacz literacki

PROPOZYCJE WYDAWNICZE

Moje propozycje dla wydawnictw

Prezentuję tutaj powieści, które uważam za ciekawe fabularnie i dobrze napisane. Ich lektura oderwała mnie od szarej rzeczywistości za oknem, wciągając w wyimaginowane światy. Krótko mówiąc, uważam wymienione książki za warte przedstawienia polskim czytelnikom i chciałbym się podjąć ich przekładu. Bez problemu, zamiast obecnych kilku, mógłbym wymienić tu kilkadziesiąt powieści autorów w Polsce nieznanych. Postanowiłem ograniczyć się do pozycji, których fragmentami przekładu dysponuję. Oczywiście lista propozycji wydawniczych będzie się wydłużała, w miarę jak powstawały będą kolejne próbki.

Skinned, okładka

W sztucznej skórze

(Skinned)

Robin Wasserman

„Lia Kahn nie żyje. Ja nazywam się Lia Kahn…”

„Opowieść o stracie, ponownych narodzinach i poszukiwaniu własnej tożsamości. Pełna emocji, poruszająca książka, która przyprawi was o dreszcze”. — Scott Westerfeld

„Teologia, filozofia, nauka, technika, medycyna, relacje międzyludzkie i poszukiwanie prawdy o sobie samym; wszystko to się łączy, tworząc wciągającą i zmuszającą do myślenia futurystyczną opowieść. Ale ostrzegam, ta historia może wycisnąć wam łzy z oczu”. — Tez Miller

Każdy umrze pewnego dnia. Każdy prócz Lii. Ale niektóre cuda mają swoją cenę. Lia Kahn była ideałem: bogata, piękna, popularna… aż do dnia, gdy niemal zginęła w wypadku. Teraz jej świadomość znajduje się w nowym, sztucznym ciele przypominającym ludzkie wyłącznie z wyglądu. Lia nigdy nie doświadczy już prawdziwego bólu, nie zestarzeje się i nigdy, tak naprawdę, nie umrze.

Zdradzona przez swojego chłopaka i odtrącona przez przyjaciół, wprost z uprzywilejowanego życia wypchnięta poza margines społeczeństwa, Lia dołącza do grupy podobnych sobie. Postrzegani jako dziwadła, traktowani jak odmieńcy wspólnie stają się celem nienawiści i obaw. W oczach ogółu społeczeństwa są wszystkim, tylko nie ludźmi. Znajdą się także tacy, dla których sam fakt ich istnienia stanowi zbrodnię. Zbrodnię, zasługującą na najsurowszą karę.

Fragment z okładki amerykańskiego wydania:

— To jest piękne — mówi.
To. Ma na myśli mnie.
— Ty jesteś piękna — poprawia się szybko. Ale jest już za późno. — Teraz. Taka.
— Nie musisz kłamać.
Wierci się w fotelu.
— Po prostu sądziłem, że będziesz wyglądać nieco bardziej jak…
— Jak ja? — I gdy tylko wypowiem te słowa, wiem, że nie to miał na myśli. Wiem, co chciał powiedzieć; znam go zbyt dobrze.
Sądziłem, że będziesz wyglądać nieco bardziej jak… człowiek.

W Sztucznej Skórze jest pierwszą częścią trzytomowej serii (Skinned, Crashed, Wired), wznowionej niedawno w USA pod zmienionymi tytułami (Frozen, Shattered, Torn) i zbiorczą nazwą The Cold Awakening Trilogy. Poniżej zestawienie okładek różnych wydań.

Wydanie amerykańskie

Skinned, okładka Crashed, okładka Wired, okładka

Skinned, blurb Crashed, blurb Wired, blurb

Wznowienie o zmienionych tytułach

Frozen, okładka Shattered, okładka Torn, okładka

Frozen, blurb Shattered, blurb Torn, blurb

Edycja cyfrowa

Skinned (Kindle) Crashed (Kindle) Wired (Kindle)

Wydanie niemieckie

Skinned, wydanie niemieckie Crashed, wydanie niemieckie Wired, wydanie niemieckie

[Skinned w Amazon.com]

Crossover, okładka

Seria z Cassandrą Kresnov

Joel Shepherd

„Porywająca opowieść o polityce, androidach i znaczeniu człowieczeństwa, w której wszystkie wymienione elementy są równie ważne”. — Bookgasm

„Pełna akcji i intryg przygoda podlana sosem galaktycznej polityki. Książka, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego fana SF”. — Library Journal

[…] dobrze jest wiedzieć, że gdzieś tam są androidy, które wciąż marzą o elektrycznych owcach i autorzy rozważający, co znaczy tak naprawdę bycie człowiekiem”. — San Francisco Contra Coast Times

„Shepherd przekonywająco podejmuje ważne problemy etyczne: co dzieje się z żołnierzami, kiedy wojna dobiegnie już końca? Czy kultura sprzeciwiająca się tworzeniu sztucznej inteligencji, potrafi zaakceptować jej obecność? W sposób prowokujący do myślenia mierzy się z dylematami dotyczącymi natury człowieczeństwa”. — Publishers Weekly

Crossover jest debiutancką powieścią Joela Shepherda. Otwiera cykl, który z trylogii rozrósł się w serię liczącą obecnie sześć tomów. Opowiada on o przyszłości, w której ludzkość sięgnęła gwiazd, lecz podziały społeczne nie zniknęły. Skolonizowaną przestrzeń podzieliły pomiędzy siebie dwa polityczne alianse, bardziej i mniej totalitarny, konserwatywna Federacja i postępowa Liga. Są one uwikłane w konflikt. Callay jest światem należącym do hołdującej tradycyjnym wartościom Federacji, jednakże niezwykle postępowym jak na jej standardy. Położenie sprawia, że oba polityczne bloki toczą tu walkę o wpływy. Samotna młoda kobieta przybywa do miasta Tanusha w poszukiwaniu pracy. Doświadczona tragicznymi wydarzeniami pragnie rozpocząć tutaj nowe, zwyczajne życie. Problem w tym, że demony przeszłości nie chcą zostawić w spokoju Cassandry Kresnov. Na planetę dociera wkrótce pościg. Tajni agenci zrobią wszystko, aby dopaść młodą kobietę. Osamotniona i ścigana Kresnov wydaje się w tej konfrontacji bez szans. Ale być może, wplątana w międzygwiezdną politykę, nie będzie walczyła samotnie…

Próbie krwi i stali konflikt narastający od pierwszego tomu rozpalał się, by ogarnąć ostatecznie cały kontynent. Tym razem rozgrywające się w tle zmagania toczą się na skalę galaktyczną. Shepherd ma tę niezwykłą łatwość kreowania ogromnych i bogatych, a przy tym spójnych światów, która wyróżnia doskonałego pisarza z tłumu wyrobników. Próba krwi i stali błyszczy na tle pozycji zapełniających w księgarniach półki z fantasy. Seria z Cassandrą Kresnov równie znacząco wyróżnia się pośród tytułów na półkach z SF.

Wydanieamerykańskie (oryginalna trylogia)

Crossover, okładka Breakaway, okładka Killswitch, okładka

Wydanie amerykańskie (kolejne trzy tomy serii)

23 Years on Fire, okładka Operation Shield, okładka Oryginator, okładka

Wydanie niemieckie z 2017 roku (trzy pierwsze tomy)

Crossover, wydanie niemieckie Breakaway, wydanie niemieckie Killswitch, wydanie niemieckie

Wydanie australijskie (trzy pierwsze tomy)

Crossover, wydanie australijskie Breakaway, wydanie australijskie Killswitch, wydanie australijskie

[Crossover w Amazon.com]

Renegade, okładka

Cykl Wojny w Spirali

Joel Shepherd

Renegat to jedenasta powieść Shepherda, rozpoczynająca nowy cykl Wojny w Spirali. W tysiąc lat po niesprowokowanym ataku obcych, który zniszczył ziemię i zmusił ludzkość do desperackiej ucieczki przez wszechświat, wojna dobiegła wreszcie końca. Alians ludzi wspieranych przez dwie sprzymierzone rasy zwyciężył bezdyskusyjnie. Na wielkich obchodach z okazji triumfu gromadzą się politycy, co ważniejsi obywatele i przedstawiciele armii. Przybywa na nie także legendarny kapitan Pantillo, dowódca Feniksa i jeden z najbardziej szanowanych bohaterów wojennych. Podczas ceremonii Pantillo pada ofiarą zamachu. Odpowiedzialnością za jego śmierć obarczony zostaje młody komandor porucznik Erik Debogande protegowany Pantillo oraz przedstawiciel jednego z najbardziej wpływowych ludzkich rodów. Erik wspierany przez dowodzącą kontyngentem marines Feniksa major Trace Thakur ucieka z więzienia. Przysięga rozwikłać polityczny spisek, który doprowadził do śmierci kapitana. Najwyraźniej w zdradzieckie działania zamieszani są nie tylko dowódcy floty, lecz także przedstawiciele obcych ras. Feniks staje się celem, na który zaczynają polować wszyscy.

Renegat jest doskonałą space operą posiadającą wszystko to, co charakterystyczne dla prozy Shepherda: ogromny i spójny świat, doskonale wykreowanych bohaterów, którym warto kibicować, mnóstwo militarnych scen pełnych rozmachu oraz sieć politycznych intryg, do których rozwikłania zmuszeni są bohaterowie.

Kolejne tomy opowiadają o dalszych losach Erika Debogande, major Thakur i załogi Feniksa. Intryga rozkręca się coraz bardziej, a stawka, o którą walczą bohaterowie oraz ryzyko, jakie zmuszeni są podjąć, rosną.

Wojny w Spirali

Renegade, okładka Drysine Legacy, okładka Kantovan Vault, okładka

Renegade, blurb Drysine Legacy, blurb Kantovan Vault, blurb


Defiance, okładka Croma Venture, okładka Rando Splicer, okładka

Defiance, blurb Croma Venture, blurb Rando Splicer, blurb


Qaela Drop, okładka Ceephay Queen, okładka

Qaela Drop, blurb

[Renegade w Amazon.com]

Inside Out, okładka

Dylogia Wnętrze

Maria V. Snyder

„książka, która zaskoczyła mnie i dotknęła na tak wielu różnych poziomach. To cudowna i dająca do myślenia opowieść pełna barwnych postaci, samo zaś miejsce akcji, Wnętrze, jest zarazem obce, jak i poruszająco znajome”. — Rachel Caine, autorka bestsellerów

„Maria V. Snyder znów napisała świetną powieść, poruszającą dystopię SF, zgodną z najlepszymi wzorcami Nowego wspaniałego świata1984”. — MilSciFi.com

Zasady muszą być przestrzegane. Wszyscy znajdują się pod ciągłą obserwacją. Nikt nigdy nie jest sam.

Życie Wewnątrz jest nieskomplikowane. Wykonuj swoje obowiązki, nie wychylaj się i nie marz o lepszym losie. Szczoty wiedzą, że nie mają innego wyboru. A przynajmniej było tak, zanim Trella, nazywana czasem królową rur, zaangażowała się w rewolucję, która wstrząśnie światem dziewczyny.

Trella chciała tylko wyświadczyć przysługę swojemu jedynemu przyjacielowi. Ukrycie rannego mężczyzny przed popo-glinami, choć niebezpieczne, wydawało się łatwe. Ale wówczas odkryła, że legendy o świecie na zewnątrz mogą być prawdziwe…

Wydanie pierwsze

Inside Out, okładka Outside In, okładka

Inside Out, blurb Outside In, blurb

Wznowienie

Inside Out, okładka Outside In, okładka

Wydanie australijskie

Inside Out, wydanie australijskie Outside In, wydanie australijskie

Wydanie zbiorcze

 Inside, okładka 

[Inside Out w Amazon.com]

KOP, okładka

Trylogia KOP

Warren Hammond

„Futurystyczna detektywistyczna powieść Hammonda, ponura, pełna postaci szarych moralnie, wymuszonych sojuszy i nieuniknionych zdrad kipi emocjami. Ekscytująco mroczna lektura”. — Booklist

„Oto SF w klimacie noir, na które czekałam od premiery Łowcy androidów”. — Carrie Vaughn, autorka bestselerów

„Wprost z mrocznych zaułków noir, z neonowym odblaskiem na chromie futurystycznego sznytu. Książka niezwykle oryginalna i wciągająca”. — Joe R. Landsdale

„Uważam, że to najlepsze SF w klimacie noir od premiery powieści Richarda Morgana. Posępne i gorzkie trafia czytelnika z siłą karabinowej kuli”. — Kat Richardson, autorka bestselerów

KOP jest jednym z najlepszych kryminałów noir od czasu, gdy Dashiell Hammett przestał pisać. Tak, zdaję sobie sprawę z wagi właśnie wygłoszonej opinii”. — David Drake, autor bestselerów

„Brutalne i niezwykle poruszające SF noir. Surowa i mroczna opowieść, w której słowa są niczym ciosy pięścią”. — Mario Acevedo

Juno Mozambe jest skorumpowanym gliną z przeszłością pełną przemocy i niepewną przyszłością. Lagarto, rodzinny świat Juno, niegdyś przyciągał emigrantów obietnicą lepszego życia. Od dekad trwa jednak pogrążony w ekonomicznym kryzysie. Juno, podobnie jak jego rodacy, żyje w cichej desperacji. Z bliznami na ciele i duszy, zmęczony życiem, najlepsze lata mając za sobą, wypalony i cyniczny stara się trzymać z dala od kłopotów. Kiedyś był innym człowiekiem. Przed laty on i jego partner przejęli kontrolę nad KOP – Koba Office of Police. W ich duecie to Paul był planistą i marzycielem. Juno odgrywał w nim rolę żelaznej pięści, siejąc postrach zarówno wśród przestępców, jak i kolegów ze służby.

Przemoc, szantaż, wymuszenia, łapówki, sojusze z gangsterami. Paul i Juno pozostawili za sobą połamane kości i zniszczone życia. Nie cofając się przed niczym, dotarli na szczyt. Chcieli coś zmienić i wierzyli, że cel uświęca środki. Minęły jednak dwie dekady i widać wyraźnie, że ich plan zawiódł. Paul, obecnie szef KOP, utknął w sieci intryg, a jego pozycja jest zagrożona. Prosi więc dawnego partnera o przysługę: poprowadzenie śledztwa w sprawie brutalnego morderstwa. Rozwiązanie kryminalnej zagadki może zdyskredytować przeciwników Paula. Ze względów politycznych przydziela też Juno nowego partnera, młodą i idealistyczną policjantkę pochodzącą z wpływowej rodziny.

Juno ma się za wypalonego. Ograniczając się do zbierania łapówek, jest na nieoficjalnej emeryturze. Ale w jego duszy płonie jeszcze iskierka gniewu, niezgody na obecny stan rzeczy. I samego Juno zaskoczy płomień, któremu da ona początek. Pomagając dawnemu partnerowi i przyjacielowi, może upiec na jednym ogniu dwie pieczenie. Uratowanie Paula i ujawnienie skandalu będzie także ciosem dla pozaświatowców odpowiedzialnych za stan Lagarto. Po raz pierwszy od lat Juno zdecydowany jest wykonać solidną detektywistyczną robotę. Za wszelką cenę chce odkryć i ujawnić prawdę. Czy jednak podstarzały twardziel pełen tłumionego gniewu i młoda idealistka mają jakąkolwiek szansę w starciu z przeciwnikiem posiadającym polityczne wpływy, w grze, w której stawką są władza i ogromne pieniądze?

Wydanie pierwsze

KOP, okładka Ex-KOP, okładka KOP killer, okładka

KOP, blurb Ex-KOP, blurb KOP killer, blurb

Wznowienie

KOP, okładka Ex-KOP, okładka KOP Killer, okładka

KOP, blurb Ex-KOP, blurb KOP Killer, blurb

KOPS — wydanie zbiorcze (KOP+Ex-KOP)

 KOPS, okładka 

[KOP w Amazon.com]

This Is How You Lose the Time War, okładka

Tak przegrywa się czasowojnę

Amal El-Mohtar i Max Gladstone

Tak przegrywa się czasowojnę

Amal El-Mohtar

Max Gladstone

„Poetycka, barwna i słodkogorzka. Znakomita książka pary wybitnie utalentowanych autorów”. — Ann Leckie, autorka bestselerów

„Niesamowita podróż w czasie wypełniona temporalnymi fortelami i przepisywaniem historii. Pełna wdzięku opowieść o parze wrogich agentów walczących na śmierć i życie, która mówi o kwintesencji człowieczeństwa”. — Ryan North, autor bestselerów

„W tej książce znajdziecie wszystko: zdradę i miłość, poezję i nieupiększony konflikt, kryzys egzystencjalny oraz rozmach godny space opery, nie wspominając o podróżujących w czasie superagentach. Pierwsza wspólna książka Gladstona i El-Mohtar jest pokazem literackich fajerwerków w wykonaniu pary niezwykle uzdolnionych autorów”. — Madeline Miller, autorka bestselerów i laureatka nagród literackich

„Osobista i melancholijna podróż poprzez czas, legendy i historię będąca porywającym dialogiem pomiędzy postaciami i autorami. Koniecznie sięgnijcie po tę książkę”. — John Scalzi, autor bestselerów

„Pokaz pisarskiego kunsztu. W połowie korespondencyjny romans, w połowie zachwycająca przygoda science fiction. Fascynująca i oszałamiająca opowieść o wielu warstwach, pełna polotu i przedstawiona w wyrafinowany sposób”. — Publishers Weekly

„Książka wywrotowa i uwodzicielska, barwna i pełna splendoru, metaforyczna i trudna do zaszufladkowania. Tak przegrywa się czasowojnę to jedna z tych rzadkich opowieści, w przypadku których trudno się zdecydować czy należy bardziej chwalić ją za finezyjne strukturę i język, czy za olśniewające pomysły i postaci”. — Ken Liu, autor bestselerów

Pośród popiołów konającego świata Red znajduje list. Na kopercie widnieją słowa: spalić przed przeczytaniem. Tak rozpoczyna się niezwykła korespondencja pomiędzy agentami wrogich frakcji, które toczą wojnę w czasie. Korespondencja prowadzona poprzez milenia, legendy i alternatywne światy.

Red reprezentuje Agencję. Blue pracuje dla Ogrodu. Przyszłość Red i przyszłość Blue wykluczają się wzajemnie. Jednak to, co zamierzone było jako drwina, szyderstwo mające podkopać morale wroga, przeradza się wkrótce w niezwykłą więź. Być może wystarczająco silną, aby zmienić zarówno przeszłość, jak i przyszłość.

Jeśli zwierzchnicy odkryją ich relacje, zarówno dla Red, jak i dla Blue będzie to równoznaczne z wyrokiem śmierci. W końcu cały czas trwa wojna i ktoś ostatecznie musi zwyciężyć. Po to przecież toczy się wojny, nieprawdaż?

Wydanie pierwsze

This Is How You Lose the Time War, okładka

This Is How You Lose the Time War, blurb

[This Is How You Lose the Time War w Amazon.com]

http://233c.pl